درمان دندان درد کودکان

درمان دندان درد در کودکان

درمان دندان درد در کودکان یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید والدین به آن توجه کنند؛ زیرا در صورتی که این بیماری به موقع درمان نشود، آرامش کودک از بین خواهد رفت و به واسطه آن تمامی افراد خانواده تحت فشار خواهند بود. یکی از مهم‌ترین اقدامات در راستای تسکین دندان درد در کودکان، تشخیص درست و به موقع علت دندان درد در کودکان است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با بررسی دقیق‌تر این موضوع، اطلاعات کاربردی را با شما در میان بگذاریم.

درمان دندان درد کودکان

علت دندان درد در کودکان

کاهش دندان درد در کودکان نیاز به تشخیص درست علت دندان درد دارد. دندانپزشک اطفال با بررسی وضعیت دهان و دندان و پیگیری نشانه‌های موجود، علل اصلی خرابی را تشخیص می‌دهد. پس از آن، اقداماتی را در راستای از بین بردن درد دندان در کودکان انجام می‌دهد. علت‌های بروز دندان درد در کودکان متفاوت است و از این رو برای همه کودکان نمی‌توان روش درمانی یکسانی در نظر گرفت. در ادامه این بخش با برخی از شایع‌ترین علت‌های دندان درد در کودکان آشنا خواهید شد. بهترین درمان دندان درد در کودکان به واسطه نظر و تشخیص پزشک متخصص مشخص خواهد شد؛ از این رو ضروری است که بهترین پزشک را برای درمان کودک خود انتخاب کنید.

ساییدگی یا پوسیدگی دندان

ساییدگی یا پوسیدگی دندان (Tooth decay) یک بیماری شایع در دندان‌ها است که به طور طبیعی تشکیل می‌شود و در صورت عدم درمان، می‌تواند منجر به آسیب جدی به ساختار دندان و بافت‌های مجاور آن شود. این بیماری در نتیجه فعالیت باکتری‌ها در دهان و تولید اسید توسط آن‌ها رخ می‌دهد. برخی از علل ایجاد ساییدگی یا پوسیدگی دندان شامل فعالیت زیان بار باکتری‌ها در دهان، استفاده بیش از حد مواد غذایی مانند قند، عدم توجه به بهداشت دهان و دندان‌ها و… می‌شود.

لب پریدگی دندان

لب پریدگی دندان (Tooth Fracture) به وضعیتی گفته می‌شود که در آن دندان به صورت جزئی یا کامل شکسته یا ترک خورده است. این وضعیت ممکن است در نتیجه ضربه، فشار شدید، خوردن مواد غذای سخت و محکم و مواردی از این دست رخ دهد. درمان دندان درد در کودکان به هر دلیلی اعم از لب پریدگی، ساییدگی یا پوسیدگی دندان مهم است و باید در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.

شاید برای شما سوال شود که دندان درد کودک را چگونه درمان کنیم؟ برای درمان چنین موردی نیاز است تا از تخصص و مهارت‌های پزشک متخصص دندان استفاده کنید تا با بررسی دقیق دندان‌های کودک، بیماری را به درستی تشخیص دهد و برای درمان آن اقدام کند.

درمان درد دندان کودکان

عقب نشینی لثه

عقب نشینی لثه (Gum recession) حالتی است که در آن بافت‌های لثه از سطح دندان عقب ‌می‌روند و بخشی از ریشه دندان که قبلاً تحت پوشش لثه بوده است، نمایان می‌شود. این وضعیت می‌تواند به طور تدریجی رخ دهد و باعث از بین رفتن پوشش محافظتی لثه بر روی ریشه دندان شود. دندان درد در کودکان و درمان آن جزو اتفاقی است که برای هر کودک پیش می‌آید و باید خانواده او برای درمان سریعاً اقدام کنند تا عوارض جانبی دندان درد کم شود و کودک زودتر به شرایط عادی خود باز گردد.

التهاب و بیماری‌های لثه

التهاب و بیماری‌های لثه (Periodontal Diseases) مجموعه‌ای از بیماری‌هایی هستند که بافت‌های حول دندان از جمله لثه، استخوان‌های پشتی دندان و بافت پیوندی دندان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این بیماری‌ها از طریق عفونت و التهاب در این بافت‌ها شروع خواهد شد و ممکن است به طور تدریجی باعث تخریب و از بین رفتن دندان‌ها شوند.

آبسه دندان

آبسه دندان (Dental Abscess) به وضعیتی اشاره دارد که عفونت باکتریایی درون دندان رخ می دهد یا گاهی موارد اطراف آن بافتی پر از چرک و عفونت ایجاد می‌شود. برخی از علل اصلی آبسه دندان عبارتند از درمان نشدن دندان‌هایی که عفونت دارند، عفونت لثه، عفونت ریشه دندان و…

گیر کردن غذا

گیر کردن غذا یکی دیگر از علل ایجاد دندان درد است که نیاز به درمان دارد. در چنین شرایطی شاید سؤال کنید برای دندان درد کودکان چکار کنیم؟ نیاز است در ابتدا با بررسی وضعیت دهان و دندان فرزندتان در صورت امکان غذا را از دهان خارج کرده و سپس با شستشو اصولی دندان‌ها را تمیز کنید تا درد کاهش یابد؛ در غیر این صورت، باید در اسرع وقت به سراغ پزشک متخصص دندان پزشک بروید تا کودک شما را درمان کند.

دندان درد در کدکان

رویش دندان جدید

یکی از متداول‌ترین علل درد دندان در کودکان رویش دندان جدید است. در چنین شرایطی شما باید مدارا کنید و فرزندتان را برای تحمل درد تا رشد نهایی دندان تشویق کنید. صرفاً در صورتی که درد بیشتر از توان کودک شما بود و او در وضعیت بدی قرار گرفت، با مراجعه به پزشک و استفاده از مسکن‌های خاص درد را کاهش دهید.

چگونه از درد دندان در کودکانمان جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از درد دندان در کودکان، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

·     بهداشت دهان و دندان: از زمانی که دندان‌های فرزندتان شروع به بزرگ شدن می‌کنند، بهداشت دهان و دندان آن‌ها را جدی بگیرید. از مسواک مناسب برای کودکان استفاده کنید و روزانه دو بار، به مدت دو دقیقه، دندان‌هایشان را مسواک بزنید و بشویید؛ همچنین، از مصرف محصولات شیرینی، نوشیدنی‌های شیرین و تنقلات غذایی قندی در حد امکان پرهیز کنید.

·     تغذیه سالم: تغذیه سالم و مناسب، عاملی مهم در پیشگیری از بیماری‌های دندان است. مطمئن شوید که کودکانتان مصرف مواد غذایی سالمی مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات و لبنیات دارند.

·     اجتناب از عادت‌های مضر: عادت‌هایی مانند جویدن اسباب‌بازی‌ها یا شیشه‌های شیر قبل از خواب، کودکان را در معرض خطر تشکیل پلاک و ایجاد عفونت در دندان‌ها قرار می‌دهند. اجتناب از عادت‌های مضر و تمیز کردن اسباب‌بازی‌ها به طور منظم نقش مهمی در جلوگیری از دندان درد در کودکان دارد.

·     مراجعه به دندانپزشک: رعایت برنامه منظم مراجعه به دندانپزشک برای بررسی وضعیت دندان‌ها و لثه کودکان بسیار مهم است. این کار به تشخیص سریع‌تر هرگونه بیماری دندان و اقدام به درمان آن کمک می‌کند.

·     آموزش بهداشت دهان و دندان: به کودکانتان آموزش دهید که چگونه بهداشت دهان و دندان خود را صحیح انجام دهند. این مورد شامل استفاده از مسواک مناسب، نحوه شستشوی دندان‌ها و… است.

·     توجه به تغییرات در دندان‌ها: در صورت مشاهده هرگونه تغییر در رنگ، شکل یا ساختار دندان‌های کودکانتان به دندانپزشک مراجعه کنید. این مورد ممکن است که  نشانه‌ای از وجود بیماری در دندان باشد و نیاز به بررسی و درمان داشته باشد.

با اتخاذ اقدامات مناسب برای بهداشت دهان و دندان کودکانتان و مراجعه منظم به دندانپزشک، می‌توانید احتمال درد دندان در کودکان را به حداقل برسانید. همچنین، در صورت بروز هرگونه علائم نگران‌کننده، بهتر است به سرعت به دندانپزشک مراجعه کنید.

علائم دندان درد در کودکان

یکی از بهترین اقدامات برای از بین بردن درد دندان در کودکان، تشخیص به موقع علائم دندان درد در کودکان است. در این بخش برخی از متداول ترین علائم را برای شما لیست کرده ایم:

·     درد و تورم: کودک ممکن است درد و تورم در ناحیه دندان‌هایش تجربه کند. ممکن است این درد در شب بیشتر شود.

·     حساسیت به سرما یا گرما: دندان درد ممکن است با حساسیت کودک نسبت به غذاها یا نوشیدنی‌های سرد یا گرم خود را نشان دهد.

·     مشکل در خواب: درد دندان در هر فردی اعم از کودکان باعث اختلال در خواب می‌شود.

·     کاهش خوراک: کودک ممکن است به دلیل دندان درد از خوردن غذاها منصرف شود و آن‌ها را کنار بگذارد.

·     تغییر رفتار: دندان درد می‌تواند باعث تغییر در رفتار کودک شود. او ممکن است عصبانی تر و بی‌حوصله‌تر از قبل شود.

·       و…

در صورتی که کودک شما علائمی از دندان درد داشته باشد، بهتر است به یک دندانپزشک معتمد مراجعه کنید. دندانپزشک می‌تواند علت دندان درد را تشخیص دهد و بهترین درمان دندان درد در کودکان را به شما توصیه کند. با مشاهده علائم بالا، درمان دندان درد در کودکان را باید در اولویت قرار دهید؛ زیرا در صورتی که به این بیماری توجهی نکنید، همانطور که مطالعه کردید سلامتی کودک از جوانب دیگر نظیر خوراک نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

راه درمان دندان درد در کودکان

بهترین درمان دندان درد در کودکان را پزشک متخصص می‌تواند مشخص کند؛ بنابراین بدون هیچ تردیدی در صورتی که شاهد بیماری دندان درد در کودک خود بودید، برای آن به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک با بررسی وضعیت دندان کودک، بهترین روش درمانی را پیشنهاد می‌دهد.

هزینه درمان درد دندان در کودکان

نمی‌توان به صورت دقیق هزینه درمان درد دندان در کودکان را مشخص کرد، زیرا بر اساس وضعیت دندان کودک، این تعرفه متغیر خواهد بود. در ادامه برخی از مهم‌ترین پارامتر‌ها در هزینه درمان درد دندان در کودکان را برای شما گردآوری کرده‌ایم:

·     نوع و شدت بیماری: هزینه درمان درد دندان در کودکان ممکن است که بسته به نوع و شدت بیماری دندان متفاوت باشد. طبعا هر چقدر مشکل عمیق‌تر باشد هزینه بیشتری برای درمان نیاز خواهد بود.

·     مکانیسم درمان: روشی که برای درمان انتخاب می‌شود، می‌تواند بر میزان هزینه تأثیر بگذارد. برای مثال، درمان‌های ترمیمی ساده، درمان با پروتزهای دندانی و یا استفاده از ارتودنسی قطعا هزینه متفاوتی خواهد داشت.

·     دستمزد متخصص: هزینه درمان در هر کشور و حتی در هر منطقه ممکن است متفاوت باشد. عواملی مانند هزینه‌های تجهیزات پزشکی، هزینه‌های معیشت، سطح تخصص و شهرت متخصص دندانپزشکی و مواردی از این دست می‌توانند در قیمت تاثیرگذار باشند.

·     بیمه و پوشش هزینه: در صورتی که شما بیمه دندانپزشکی داشته باشید، هزینه درمان درد دندان کودکان بر اساس پوشش بیمه ممکن است متفاوت باشد. بیمه برخی از خدمات را کامل یا بخشی از آن را پوشش می دهد.

مهم است بدانید که هزینه درمان در هر مورد خاص متفاوت خواهد بود و بر اساس شرایط فردی و مشکل دندان کودکان تغییر می‌کند. بهترین راه برای تخمین هزینه درمان دندان درد کودکان، مراجعه به یک دندانپزشک است. دندانپزشک می‌تواند بر اساس بررسی دندان کودک و تشخیص مشکل، برنامه درمانی مناسب را ارائه کرده و در مورد هزینه‌های مربوطه به شما اطلاعات دهد. در جریان درمان دندان درد در کودکان نیاز نیست صرفا هزینه گزافی را برای درمان بدهید، بلکه کافی است به متخصص دندان با تجربه که قیمت‌های به صرفه‌ای نیز دارد، مراجعه کنید.

خلاصه مطلب

در این مطلب با عمده دلایل علت دندان درد در کودکان آشنا شدید و به اهمیت درمان دندان درد در کودکان نیز پی بردید. برای افزایش اطلاعات شما به سوالاتی نظیر، برای دندان درد کودکان چکار کنیم ؟یا دندان درد کودک را چگونه درمان کنیم؟ پاسخ دادیم و روش‌هایی را به منظور کاهش دندان درد در کودکان به شما پیشنهاد کردیم. در پایان امیدواریم مطالب بیان شده برای شما کاربردی باشد و با استفاده از آن‌ها بتوانید به خوبی درد دندان کودک خود را کنترل و درمان کنید.

مطالب مرتبط
4 پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *