کامپوزیت دندان خرگوشی

کامپوزیت دندان خرگوشی

روش‌های مختلفی برای درمان دندان خرگوشی وجود دارد که هر یک از آنها برای طیف خاصی از افراد مناسب هستند. بسیاری از افراد از کامپوزیت دندان خرگوشی استفاده می‌کنند که علاوه بر زیبایی، در عملکرد مناسب دندان‌ها نیز نقش دارد. اما کامپوزیت خرگوشی چه ویژگی‌هایی دارد و برای چه افرادی مناسب است؟

کامپوزیت دندان خرگوشی

کامپوزیت دندان خرگوشی چیست؟

کامپوزیت دندان خرگوشی یکی از تکنیک‌های دندانپزشکی است که به منظور ترمیم دندان‌های بیرون زده و نامنظم و صاف کردن سطح دندان‌ها کاربرد دارد. در این روش نیز از همان کامپوزیت دندان استفاده می‌شود، با این تفاوت که تراشیدن دندان‌ها به گونه‌ای است که پس از پر کردن زاویه مناسب را به خود بگیرد. در این روش دندانپزشک یک سری مواد خاص را به حفره‌ها و سطح دندان خرگوشی می‌چسباند و با اشعه مخصوص آن را مستحکم می‌کند.

در نهایت، دندانپزشک سطح دندان را صاف می‌کند و ظاهری یک دست به آن می‌بخشد. 

مزایای کامپوزیت دندان خرگوشی

روش‌های زیادی برای ترمیم دندان خرگوشی وجود دارد که کامپوزیت به دلیل مزایای خود، یکی از بهترین‌های آن محسوب می‌شود. مهم‌ترین مزایای کامپوزیت دندان خرگوشی شامل:

·         سرعت بالا: این روش در یک جلسه به اتمام می‌رسد و دیگر احتیاجی نیست برای جلسه بعد مدت‌ها صبر کنید؛ علاوه بر این، نیازی به گذراندن دوره نقاهت نیست و کمی بعد از عمل می‌توانید از دندانتان برای جویدن غذا استفاده کنید.

·         ظاهر مطلوب: کامپوزیت خرگوشی نتایج کاملا طبیعی دارد و در نهایت دندان‌ها را به حالتی می‌رساند که اصلا مشخص نیست قبلا مشکلی در آن وجود داشته است. علاوه بر این، دندان‌ها ظاهر تمیز و سفید رنگ به خود می‌گیرند.

·         تهاجم پایین: یکی دیگر از مزایا این است که به راحتی و با حداقل تهاجم انجام می‌شود. در این روش از اسپری‌های بی حسی استفاده می‌شود و بیمار کمترین درد و خونریزی را تجربه می‌کند.

·         ایمنی بالا: برای نصب کامپوزیت دندان خرگوشی، سلامت دندان‌ها به خطر نمی‌افتد و مینای دندان آسیب نمی‌بیند.

کامپوزیت

معایب کامپوزیت دندان خرگوشی

کامپوزیت خرگوشی یک روش ایده آل برای درمان این عارضه است و کمترین عوارض را به همراه دارد. تنها عیب این است که برای همه افراد کارایی کافی ندارد و برخی باید از روش‌های دیگر بهره ببرند. افرادی که نواقص اساسی‌تری در دندان‌ها داشته و به مداخلات بیشتری احتیاج دارند، بهتر است از سایر روش‌ها برای ترمیم دندان خرگوشی خود استفاده کنند.

کامپوزیت دندان خرگوشی چگونه انجام می‌شود؟

کامپوزیت دندان خرگوشی به گونه‌ای انجام می‌شود که با کمترین آسیب و تهاجم همراه باشد تا دندان‌ها زیبایی و عملکرد استاندارد خود را به دست بیاورند. در ادامه با مراحل این روش آشنا می‌شویم.

۱. بررسی وضعیت دندان و فک

در این مرحله دندانپزشک فک، وضعیت دندان‌ها، زاویه قرار گیری، جنس و کیفیت آنها را بررسی می‌کند. همچنین فرد باید از نظر سلامت دهان و دندان مورد تایید قرار گیرد. در صورتی که فرد پوسیدگی، التهاب یا بیماری لثه داشته باشد، ابتدا باید آن را برطرف کند و بعد برای این فرایند اقدام نماید.

۲. تمیز کردن دندان

برای انجام این کار ابتدا دندان با استفاده از مواد مخصوص از هرگونه جرم پاک می‌شود. این مرحله به منظور آماده سازی دندان‌ها برای پذیرش مواد صورت می‌گیرد.

۳. تراش دندان‌ها

در این مرحله ممکن است دندانپزشک به منظور اصلاح فرم دندان‌ها،‌ آنها را بتراشید. قسمت‌های مختلف دندان تراش زده می‌شوند تا پس از نصب فرم طبیعی به دست آورند. در بسیاری از موارد نیز احتیاجی به تراشیدن دندان نیست.

۴.نصب کامپوزیت دندان خرگوشی

در این مرحله مواد مخصوص که حالت خمیری دارند، روی دندان‌ها قرار می‌گیرند. این مرحله باید با مهارت و تبحر زیادی صورت گیرد تا نتیجه نهایی به درمان دندان خرگوشی بیانجامد. قرار دادن مناسب مواد و استفاده دقیق از دستگاه اشعه مخصوص ، باعث صافی سطح دندان و ایجاد فرم طبیعی در دندان‌های خرگوشی می‌شود.

۵. تست عملکرد کامپوزیت

در این مرحله دندانپزشک باید مواد را از نظر کیفیت و عملکرد مناسب بررسی کند. دندان‌های ترمیم شده باید با فاصله مناسب از یکدیگر قرار بگیرند و در هنگام حرکت فک و جویدن عملکرد مناسبی داشته باشند.

روش‌های جایگزین کامپوزیت برای اصلاح دندان‌های خرگوشی

کامپوزیت دندان خرگوشی ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد و فرد باید استفاده از سایر روش‌ها را انتخاب کند. به طور کلی، چند روش دیگر نیز برای اصلاح دندان خرگوشی توصیه می‌شود که هر یک از آنها ممکن است برای شما کارایی مناسب را داشته باشد. روش‌هایی که به این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل:

·         لمینت دندان‌های خرگوشی: لمینت دندان خرگوشی نسبت به کامپوزیت استحکام بیشتری دارد، اما قطعا به تراشیدن دندان احتیاج دارد. از آنجایی که این روش سخت‌تر است، نسبت به کامپوزیت دندان خرگوشی اولویت کمتری دارد.

·         ارتودنسی: ارتودنسی روشی برای درمان بی نظمی و فشردگی دندان‌هاست که اغلب در افرادی که سن پایین‌تری دارند، تاثیر مطلوب می‌گذارد. این روش درمانی طولانی مدت است و به مراقبت‌های بیشتری  نیاز دارد.

·         جراحی فک: جراحی فک یک روش تهاجمی برای ترمیم دندان خرگوشی است و معمولا زمانی انجام می‌شود که روش‌های دیگر تاثیر مطلوب نداشته و ضرورت زیادی برای ترمیم دندان‌ها وجود داشته باشد.

کامپوزیت دندان

مراقبت‌های پس از کامپوزیت دندان خرگوشی

بعد از انجام این روش لازم است که یک سری نکات را رعایت کنید تا طول عمر آن را افزایش دهید و به استحکام و تثبیت دندان‌ها کمک کنید. در ادامه با برخی از بایدها و نبایدهای بعد از کامپوزیت آشنا می‌شویم:

·         از خوردن مواد غذایی و خوراکی‌های سفت مثل آجیل، گردو و تخمه خودداری کنید.

·         از دندان خود به هیچ عنوان برای شکستن یا باز کردن چیزی استفاده نکنید.

·         از مصرف دخانیات خودداری کنید.

·         پس از نوشیدن قهوه و چای دندان‌های خود را تمیز کنید.

·         تا مدتی از کشیدن نخ دندان خودداری کنید.

·         روزانه دو مرتبه مسواک بزنید.

قیمت کامپوزیت دندان خرگوشی

قیمت کامپوزیت دندان خرگوشی به عوامل مختلفی مثل شرایط دندان شما، نوع کامپوزیت و جنس آن بستگی دارد. قیمت کامپوزیت دندان خرگوشی معمولا شبیه به سایر دندان‌هاست و تفاوت مشهودی ندارد؛‌ مگر اینکه خدمات اضافه‌ای برای ترمیم دندان خرگوشی لازم باشد. به طور کلی، دندانپزشکی زیبایی تعرفه‌های خاصی دارد که در افراد مختلف متفاوت است. شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاع دقیق از هزینه اصلاح دندان خرگوشی از پزشکی متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

نتیجه گیری

کامپوزیت دندان خرگوشی یکی از بهترین روش‌ها برای درمان این مشکل است که می‌تواند حالت ظاهری و عملکرد دندان‌ها را به استاندارد خود بازگرداند. این روش نه تنها دندان‌های خرگوشی را صاف و یکدست می‌کند، بلکه می‌تواند برای محافظت از سایر دندان‌ها یا افزایش زیبایی دهان و دندان مورد استفاده قرار گیرد. شرط دریافت نتیجه ایده آل از کامپوزیت این است که به یک دندانپزشک مجرب و ماهر مراجعه کنید و از بهترین کامپوزیت بهره ببرید. در این شرایط اطمینان خواهید داشت که دندان‌هایی سالم، تمیز و مرتب خواهید داشت.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *