کامپوزیت دندان بدون تراش

کامپوزیت بدون تراش

کامپوزیت بدون تراش، یک روش نوین پزشکی است که در آن با استفاده از مواد کامپوزیتی، دندان‌های آسیب‌دیده را ترمیم و تقویت می‌کند. در گذشته یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ای که مراجعین با آن روبه‌رو بودند، تراش دندان‌ها و آسیب‌پذیری بیشتر به ساختار دندان طبیعی بود. کامپوزیت بدون تراش راهکاری است که می‌تواند به میزان قابل توجهی این دغدغه را کاهش دهد. در ادامه این مطلب اطلاعات خوبی را در زمینه راهکار ذکر شده در اختیار شما می‌گذاریم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

کامپوزیت دندان بدون تراش

کامپوزیت بدون تراش چیست؟

کامپوزیت دندان بدون تراش یک فرایند درمانی است که در آن دندان‌های آسیب‌دیده، بدون اینکه نیاز به تراش باشد ترمیم و بهبود می‌یابند. در این روش، لایه‌ای نازک از ماده کامپوزیت که شبیه به رنگ و ساختار دندان است، روی آن قرار می‌گیرد و با استفاده از تکنیک‌های خاص، مواد کامپوزیت، شکل دندان طبیعی را به خود می‌گیرند. بسیاری از مراجعین همیشه با این چالش مواجه هستند که آیا در پروسه آماده‌سازی دندان برای روکش گذاری، استحکام و مقاومت آن کم نمی‌شود؟ برای رفع این چالش باید بگوییم که در متد درمانی کامپوزیت بدون تراش، فقط یک لایه نازک روی دندان‌ها اضافه می‌شود و نیازی به آماده‌سازی زیرساخت آن نیست، مگر اینکه دندان‌ها دارای بخش‌های پوسیده باشند.

موارد کاربرد کامپوزیت بدون تراش کدام است؟

کامپوزیت بدون تراش یک روش زیبایی – درمانی است که در برخی موارد می‌تواند جایگزین مناسبی برای تراش دندان‌های آسیب دیده با هدف ترمیم باشد. 

این متد درمانی معمولاً در موارد زیر کاربرد دارد:

  • ترمیم دندان‌های شکسته
  • اصلاح دندان‌های تغییر رنگ یافته
  • پر کردن جاهای خالی‌ مابین دندان‌ها
  • تغییر شکل دندان‌های کج یا نامنظم

چه کسانی برای استفاده از کامپوزیت بدون تراش کاندید مناسبی نیستند؟

استفاده از کامپوزیت بدون تراش روشی برای بهبود ظاهر و عملکرد دندان‌ها است، اما برای برخی افراد استفاده از این روش مناسب نیست. اگر شما هم جز افراد زیر هستید نباید این روش را انجام دهید:

  • مراجعینی که دندان‌های آن‌ها آسیب‌دیدگی خیلی شدید دارد.
  • مراجعینی که دارای عفونت دندان هستند.
  • مراجعینی که دارای دندان‌های بسیار نامرتب هستند.
  • مراجعینی که با بیماری‌های مربوط به لثه درگیر هستند.

در این موارد، روش‌های دندان‌پزشکی دیگری مانند کاشت یا لمینت دندان می‌تواند گزینه بهتری باشد.

کامپوزیت دندان بدون تراش

ضخامت کامپوزیت دندان بدون تراش چه‌قدر است؟

ضخامت کامپوزیت در روش بدون تراش به شرایط مراجعه کننده بستگی دارد. در برخی موارد، ضخامت آن ممکن است تنها چند میلی‌متر باشد، درحالی‌که در موارد دیگر شاید به چند سانتی‌متر نیز برسد. به‌طورکلی، ضخامت کامپوزیت در متد بدون تراش بستگی به نیاز دندان‌ها و محدودیت‌های فیزیکی دارد. این ضخامت معمولاً توسط دندانپزشک زیبایی به اندازه‌ای تعیین می‌شود تا اطمینان حاصل شود که مواد به‌خوبی روی دندان قرار گرفته و عملکرد درمانی و ظاهر طبیعی آن هم خوب است یا خیر.

مراحل نصب کامپوزیت بدون تراش چه‌قدر است؟

با توجه به حذف پروسه زیرسازی در متد درمانی، نصب مواد در این روش مراحل خیلی پیچیده ای ندارد. 

برای نصب کامپوزیت در متد بدون تراش، ابتدا دندان با استفاده از مواد کامپوزیتی که قبلاً برای این منظور طراحی شده‌اند، قالب‌گیری می‌شود. مراحل قالب‌گیری به شرح زیر است:

ابتدا، دندان تمیز می‌شود. سپس، ماده کامپوزیتی روی دندان قرار داده می‌شود. در ادامه با استفاده از دستگاه لایت کور، نور مخصوصی تابیده شده تا ماده کامپوزیتی بر روی دندان سفت‌ و سخت شود. در نهایت، سطح دندان پولیش شده و شکل دندان طبیعی می‌شود.

تراشیدن دندان‌ها برای کامپوزیت چه معایب و مشکلاتی در پی دارد؟

تراشیدن دندان‌ها دارای معایب و مشکلاتی است که در ادامه بیان می‌کنیم:

  • ازبین‌بردن ساختار طبیعی دندان که می‌تواند به ضعیف‌ شدن و حساسیت زیاد دندان منجر شود.
  • افزایش خطر عفونت دندانی را در پی دارد.
  • از دیگر مشکلات احتمالی می‌توان نیاز به تعویض دوره‌ای را معرفی کرد، زیرا این مواد معمولاً ماندگاری کم‌تری دارند.
  • تراشیدن دندان‌ها می‌تواند منجر به افزایش حساسیت دندان به دما و فشار شود.
  • به‌ مرور زمان احتمال تغییر رنگ دندان‌ها وجود دارد.
  • برای نصب آن نیاز به تخصص و مهارت بالا است.
کامپوزیت دندان بدون تراش

قیمت کامپوزیت دندان بدون تراش

اگر کاندید خوبی برای کامپوزیت دندان با متد بدون تراش هستید و قصد دارید درباره قیمت و هزینه‌های آن تحقیق کنید خوب است بدانید که قیمت کامپوزیت بدون تراش به عوامل مختلفی بستگی دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • تعداد دندان‌هایی که کامپوزیت می‌کنید.
  • تخصص و تبحر دندان‌پزشک
  • برند و نوع مواد استفاده شده

نتیجه‌گیری

با توجه به اینکه سلامت و زیبایی دندان، هر دو جزو فاکتورهای بسیار مهم در کیفیت زندگی افراد هستند، درمان به موقع مشکلات ساده مربوط به دندان با روش‌های به‌روز بسیار حائز اهمیت است. ابن روش راهکاری است که در حل بسیاری از ضعف‌های مربوط به زیبایی دندان های نامرتب و درمان برخی از شکستگی‌ها و پوسیدگی‌ها کارگشا است. در این روش اگر دندان‌های مراجعه کننده پوسیده نباشد، هیچ تراشی مبنی بر زیرسازی انجام نمی‌شود؛ به همین علت به استحکام و مقاومت دندان خللی وارد نخواهد شد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *