عفونت دندان کودکان

بسیاری از والدین به این دلیل که دندان‌های کودک موقتی است، بهداشت دهان و دندان کودک را اصلا جدی نمی‌گیرند و از آن غافل می‌شوند. در حالی که بهداشت دهانی در کودک بسیار مهم و ضروری است و عدم توجه به این بهداشت موجب مشکلات و آسیب‌های دندانی در کودک می‌شود. بسیاری از کودکان هستند که به علت عدم توجه و پیگیری‌های والدین خود به بهداشت دندان‌ها، در سنین پایین دچار عفونت های دندانی یا آبسه می‌شوند.

علل ابتلا به عفونت های دندانی

ابتلا به عفونت‌های دندانی به دلایل زیادی صورت می‌گیرد که مهم ترین آن‌ها در زیر آمده است:

• پوسیدگی دندان

از علت‌های مهم عفونت در دندان کودک، پوسیده شدن دندان او می‌باشد. عدم پیگیری و درمان این پوسیدگی باعث تشدید پوسیدگی شده و از مینا و عاج دندان به عصب برسد. در این مرحله است که اگر درمان قطعی انجام نگردد، عفونت دندان در کودک به وجود می‌آید. عفونت دندانی در کودک با نشانه‌هایی همراه است که از این نشانه‌ها می‌توان به درد بسیار زیاد، تورم، بوی بد دهانی و … اشاره نمود.

• شکستگی دندان

علت دوم ابتلا به عفونت‌های دندانی در کودکان شکستگی دندان او می‌باشد که این شکستگی‌ها معمولا در اثر ضربه، جویدن غذای سفت و یا گاهی در اثر دندان قروچه در کودک ایجاد می‌شود. این شکستگی موجب درگیری عصب دندان شده و این امر باعث می‌شود که مواد غذایی، بزاق و باکتری های موجود در دهان به دندان وارد شده و عفونت دندانی را در کودک ایجاد کنند.

علائم عفونت دندان در کودکان

نشانه‌های وجود عفونت در دندان در کودک با در نظر گرفتن علت آن، متفاوت می‌باشد. در زیر به مهم‌ترین علائم عفونت دندان در کودکان اشاره می‌کنیم:

• بوی بد در دهان کودک
  • متورم شدن داخل دهان
  • درد شدید داخل دهان
  • خارج شدن ترشحات چرکی از لثه
  • متورم شدن فضای خارج از دهان در صورت شدید بودن عفونت
  • عدم میل کودک به خوردن غذا

انواع عفونت های دهانی و دندانی در کودکان

در زیر به انواع عفونت‌های دندانی در کودکان اشاره شده است:

• عفونت های حاد دندان

عفونت دندانی حاد، یک نوع از عفونت های دندانی در کودکان است که با ایجاد این عفونت، صورت کودک، فک او و منطقه اطراف دهان کودک دچار تورم می‌شود. چنانچه شما با این علائم در کودک خود مواجه شدیدی باید در سریع ترین زمان ممکن، کودک خود را به دندانپزشک اطفال ببرید تا درمان بر روی دندان او انجام پذیرد. در این  درمان، دندانپزشک عفونت و ضایعات دندانی کودک را خارج کرده و برای او دارویی تجویز می‌کند.

• عفونت های مزمن دندان

چنانچه عفونت حاد دندان کودک شما درمان نشود، این عفونت به نوع مزمن تبدیل می‌شود. لازم به ذکر است که در جوانه‌های دندان دائمی کودک شما در انتهای دندان شیری او وجود دارد و اگر شما عفونت دندان شیری در کودک را جدی نگیرید، موجب آسیب به این جوانه‌های دندان دائمی خواهید شد.

درمان عفونت های دندانی در کودکان

دندانپزشک کودکان ، جهت درمان عفونت دندان کودکان روش‌های زیر را توصیه می‌کند:

1. استفاده از آنتی بیوتیک

دندانپزشک اطفال تنها زمانی که کودک دچار درد بسیار زیاد دندان است، برای او آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. آنتی بیوتیک‌ها، جرم‌ها و باکتری‌هایی که در دهان و دندان کودک وجود دارند را از بین می‌برند. به طور معمول درد دندان کودک پس از مصرف ۵ روز از آنتی بیوتیک‌ها، کاملا تسکین می‌یابد.

1. عصب کشی دندان

عمل عصب کشی و روکش دندان کودک در زمانی انجام می‌شود که کودک دچار عفونت در دندان‌های دائمی شده است و دندانپزشک می‌خواهد که دندان‌های او را حفظ کرده و عفونت را درمان کند. در این روش درمانی، دندانپزشک با استفاده از وسایل اختصاصی پوسیدگی دندان‌ها را برداشته و سپس دندان‌ها را با موادی نظیر کامپوزیت و آمالگام پر می‌کند و این گونه عصب کشی می‌تواند باعث نگه داشتن دندان کودک شود.

1. کشیدن دندان

دندانپزشک اطفال سعی می‌کند که دندان را تا جایی که ممکن است، نگه دارد. ولی در زمانی که دندان به شدت دچار صدمه شده و درمان آن غیر ممکن است، دندانپزشک به ناچار این دندان را خواهد کشید. او پس از خروج دندان، با استفاده از ابزار فضا نگهدارنده، فضای خالی ایجاد شده را تا رویش دندان‌های دائمی حفظ می‌کند.

1. استفاده از دهانشویه با آب نمک گرم

استفاده از آب نمک گرم و دهان شویه نیز جهت تسکین درد دندان کودک بسیار توصیه می‌شود. زیرا استفاده از این محلول موجب تمیز شدن دهان، تسکین درد و خارج شدن عفونت می‌گردد.

تشخیص عفونت دندان کودکان

بهترین راه برای تشخیص عفونت‌ دهانی و دندانی کودک، انجام بررسی دقیق بافت‌های دهانی و دندانی او، در چکاپ‌های منظم دندانپزشکی است. به طور معمول، دندانپزشک می‌تواند با یک معاینه ساده و گرفتن شرح حال کودک از والدین درباره نشانه‌هایی نظیر تب، بی‌اشتهایی، بوی بد دهان، تورم صورت و مانند آن، به وجود یا عدم وجود عفونت دندان در کودک پی ببرد. گاهی اوقات دندانپزشک پس از انجام معاینات کامل این تشخیص را می‌دهد که لازم است رادیو گرافی از دندان انجام شود تا نتایج قطعی تری به دست آید.

عوارض عفونت دندان در کودکان

عوارض ناشی از عفونت لثه و دندان در کودکان عبارتند از :

• افتادن دندان
  • لق شدن دندان
  • تحلیل رفتن لثه ها
  • بوی بد در دهان کودکان
  • خونریزی لثه

و…

پیشگیری از عفونت دندان در کودکان

جهت عدم پوسیدگی دندان در کودکان، والدین باید به این نکته دقت کنند که استفاده کودک از مسواک و گاهی در مواردی نیز نخ دندان، برای آن‌ها بسیار ضروری است. همچنین، رژیم غذایی سالم می‌تواند نقش مهمی در حفظ سلامت دندان‌های کودک داشته باشد و والدین باید در رژیم غذایی کودکان انواع شیرینی جات و نیز نوشیدنی‌های شیرین را بسیار کم کنند. چکاب منظم و دوره‌ای دندان کودک، نیز اثر زیادی در حفظ سلامت دندان کودکان داشته و از بروز مشکلات غیرطبیعی جلوگیری می‌کند. زیرا این چکاب دوره‌ای باعث می‌شود که در صورت بروز مشکلات، درمانی سریع برای دندان انجام شود.

مراقبت های بعد از درمان عفونت دندان در کودکان

برای مراقبت‌های پس از درمان عفونت دندان، اهمیت هماهنگی و همکاری بین والدین و دندانپزشک بسیار حائز اهمیت است. توصیه می‌شود به هر طریق ممکن سعی کنید تا نکاتی که توسط پزشک به شما گفته شده است را رعایت کنید.

۱. داروهایی که توسط پزشک تجویز شده‌اند، را به طور منظم مصرف کنید.

۲. در صورت تجویز دهان شویه و نخ دندان توسط پزشک، از آن ها برای کودک استفاده کنید.

۳. مواد غذایی سفت، چسبنده، شیرین، نوشابه و سایر موارد مضر برای دندان را ممنوع کنید. توصیه می‌شود تغذیه سالم با میوه‌ها و سبزی‌های تازه را با کودکتان تمرین کنید.

۴.لازم به ذکر است که اگر والدین با دندانپزشک اطفال در درمان دندان کودک همکاری کنند، به طور یقین درمان پوسیدگی و مراقبت‌های بعد از درمان بسیار موثرتر خواهد بود. والدین باید تا جایی که ممکن است، سعی نمایند نکاتی را که پزشک به آن‌ها گفته است را رعایت کنند.

نتیجه گیری

جهت جلوگیری از آسیب‌های دندانی کودکان، لازم است والدین توجه بیشتری به مراجعات منظم و دوره‌ای دندانپزشکی داشته باشند. بدترین حالت ممکن، تسکین دندان درد کودک پس از چند روز و بدون هیچ درمانی می‌باشد.  زیرا در این شرایط والدین از مراجعه به دندانپزشکی منصرف شده و فکر می‌کنند که دندان، بهبود یافته است، در حالی که اینگونه نمی‌باشد. بنابراین باید والدین در بهداشت دهان و دندان کودکانشان کوشا بوده و جهت انجام چکاپ‌های دوره‌ای، کودک را در زمان مناسب به مطب دندانپزشک ببرند.