ایمپلنت کل فک

ایمپلنت کل فک

ایمپلنت کل فک یا ایمپلنت کل دهان، جایگزینی مصنوعی برای درمان ریشه دندان است. ایمپلنت به استخوان فک پیچ می‌شود و از یک دندان مصنوعی (تاج) پشتیبانی می‌کند. ایمپلنت‌های دندانی در حالی که دهان شما با بی‌حسی موضعی بی‌حس شده است، به کمک جراحی نصب می‌شوند. ایمپلنت‌های دندانی با قدرت دوام بسیار بالای خود، می‌توانند جایگزینی با ظاهر طبیعی برای دندان از دست رفته باشد. با این حال، ایمپلنت‌ها می‌توانند گران تر از سایر جایگزین‌ها باشند و ممکن است برای افرادی که نمی‌توانند تحت عمل جراحی دندان قرار گیرند، مناسب نباشند. تیتانیوم موجود در ایمپلنت‌ها با استخوان فک شما ترکیب می‌شود، که در نتیجه آن، ایمپلنت‌ها نمی‌لغزند، صدا ایجاد نمی‌کنند و به استخوان آسیب نمی‌رسانند. تمامی افرادی که تخریب کامل و یا مشکل ریشه دندان را تجربه کرده‌اند می‌توانند از این روش درمانی بهره گیرند. ایمپلنت کل فک یا ایمپلنت کل دهان می‌تواند یک گزینه مناسب برای بازگرداندن سلامتی و زیبایی به دهان و دندان باشد. در این مقاله به چگونگی انجام ایمپلنت کل فک یا ایمپلنت کل دهان و مزایای آن اشاره خواهد شد.

ایمپلنت کل فک یا ایمپلنت کل دهان چگونه انجام می‌شود؟

اولین مرحله از این روش معمولاً استفاده از چاقوی جراحی برای ایجاد و کندن دو فلپ لثه برای نمایان شدن استخوان زیرین است. در برخی موارد ممکن است دسترسی به استخوان فک از طریق یک برش دایره‌ای کوچک به جای بالا بردن فلپ‌های بافتی امکان پذیر باشد. سپس سوراخی در استخوان فک ایجاد می‌شود تا فضایی برای ایمپلنت به وجود بیاید و فرآیند نصب آن آغاز شود. این روند برای همه ایمپلنت‌ها تکرار خواهد شد. ممکن است دندان‌های موقت روی محل‌های ایمپلنت گذاشته شوند. در غیر این صورت، یک بخش به طور موقت در بالای هر ایمپلنت پیچ می‌شود تا فضای داخلی ایمپلنت را از محیط دهانی اطراف جدا کند. سپس دو فلپ بافت لثه بریده می‌شوند و ایمپلنت‌ها روی استخوان فک قرار می‌گیرند. چند بخیه برای نگه داشتن بافت لثه در جای خود توسط دندانپزشک زیبایی ایجاد می‌شود. بخیه‌ها طی هفت تا ده روز کشیده می‌شوند. در طی دو تا شش ماه آینده، ایمپلنت‌ها و استخوان اجازه خواهند داشت تا به یکدیگر متصل شوند. سپس زمان باز کردن ایمپلنت‌ها، برداشتن کلاهک‌های درمانی موقت و چسباندن اباتمنت‌ها فرا می‌رسد. پس از انجام این روش، لثه‌های شما تا چند هفته اجازه بهبود می‌یابند. در نهایت، بریج‌ها یا پروتزهای کامل ایجاد شده برای تکثیر دندان‌های طبیعی شما، به اباتمنت‌ها متصل می‌شوند. پس از مدت کوتاهی، اعتماد به نفس خود را در لبخند و توانایی خود خوردن غذا و صحبت کردن به طور عادی را بدست خواهید آورد.

ایمپلنت کل فک

مراقبت‌های بعد از ایمپلنت کل دندان

چه جراحی ایمپلنت دندان را در یک مرحله یا چند مرحله انجام دهید، ممکن است برخی از ناراحتی‌های معمول مرتبط با هر نوع جراحی دندان را تجربه کنید. ممکن است تورم لثه، کبودی پوست، لثه درد در محل ایمپلنت و خونریزی جزئی در میان افرادی که ایمپلنت انجام داده‌اند ایجاد شود. پس از جراحی ایمپلنت دندان به داروهای مسکن یا آنتی بیوتیک نیاز خواهید داشت. اگر میزان تورم و خونریزی در روزهای بعد از جراحی شدت یافت، با جراح دندانپزشک خود تماس بگیرید. پس از هر مرحله از جراحی، ممکن است نیاز به خوردن غذاهای نرم به دلیل بهبودی محل جراحی داشته باشید. جراح شما از بخیه‌هایی استفاده می‌کند که به طور طبیعی از بین برود. اگر بخیه‌های شما به طور طبیعی از بین نمیرود، پزشک آن‌ها را برمی‌دارد. برای کنترل درد، گزینه‌های بیهوشی حین جراحی شامل بی حسی موضعی، آرام بخش یا بیهوشی عمومی است. با متخصص دندانپزشکی خود در مورد اینکه کدام گزینه برای شما مناسب است صحبت کنید. معمولا تیم دندانپزشکی متناسب با نوع بیهوشی شما، در مورد خوردن و آشامیدن قبل از جراحی به شما نکاتی را ارائه می‌دهند. اگر آرام بخش یا بیهوشی عمومی برای شما تزریق شده است، برنامه ریزی کنید که بعد از جراحی از رانندگی صرف نظر نموده و چند روز را به استراحت اختصاص دهید.

مزایای ایمپلنت کل فک

ایمپلنت‌ کل فک نسبت به سایر گزینه‌های جایگزینی دندان مانند پروتزهای معمولی مزایای متعددی دارند. ایمپلنت‌های دهان ظاهر و عملکرد شبیه به دندان‌های طبیعی دارند و برای ماندگاری طولانی طراحی شده‌اند. آن‌ها همچنین راحت‌تر و پایدارتر از پروتزهای مصنوعی معمولی هستند و به شما امکان می‌دهند به طور طبیعی‌تر غذاهایی که خوردن آن‌ها با پروتزهای معمولی دشوار است، بجویید. یکی دیگر از مزایای ایمپلنت کل فک این است که ایمپلنت‌های دهان کامل نیازی به نگهداری زمان‌بر همچون پروتزهای مصنوعی معمولی ندارند،  معمولا پروتز‌های مصنوعی باید بعد از غذا خوردن تمیز شده و یک شب خیس شوند. در عوض، ایمپلنت‌های دندانی فقط باید با همان مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه که برای دندان‌های طبیعی توصیه می‌شود، مراقبت شوند. علاوه بر این، از آن‌جایی که ایمپلنت‌های دندانی کامل جایگزین برخی از ریشه‌های دندان شما می‌شوند، ساختار استخوان شما بهتر حفظ می‌شود. با استفاده از پروتزهای معمولی، استخوانی که قبلا ریشه‌های دندان را احاطه کرده بود، شروع به زوال می‌کند. این امر منجر به فرورفتگی استخوان فک و لبخندی در هم ریخته و غیرجذاب می‌شود. در مقابل، ایمپلنت‌های دندانی با استخوان فک شما ادغام می‌شوند و به سالم ماندن استخوان و سالم ماندن لبخند طبیعی شما کمک می‌کنند.

۰۲:۰۹
truncate dir-rtl

تعداد جلسات ایمپلنت کل فک

معایب ایمپلنت کل دندان

یکی از معایب ایمپلنت‌ کل دندان این است که معمولاً هزینه این عمل گرانتر از سایر گزینه‌های درمانی است. همچنین نصب ایمپلنت کل دندان به جراحی نیاز دارد. کل فرآیند کاشت احتمالاً چندین جلسه دندانپزشکی و حداکثر ۶ تا ۱۲ ماه به طول بیانجامد. بیماران برای انجام این جراحی ممکن است ابتدا به پیوند استخوان دندان نیاز داشته باشند. مانند همه روش‌های جراحی، ایمپلنت‌های دندانی با خطراتی همراه هستند. یکی از خطرات شایع نصب ایمپلنت‌های دندانی، آسیب به دندان‌ها یا بافت‌های اطراف است. معمولا تمامی افرادی که این گزینه درمانی را انتخاب می‌کنند خونریزی، آسیب به لثه و واکنش آلرژیک نسبت به بیهوشی را تجربه می‌کنند. میزان آسیب و شکست ایمپلنت در افراد سیگاری ۱۱ درصد و در غیرسیگاری ها ۵ درصد می‌باشد. این جراحی حدود ۹۰ دقیقه طول می‌کشد، اما کل فرآیند بهبود ممکن است تا ۱۲ ماه به طول بیانجامد، زیرا معمولاً به چندین قرار ملاقات دندانپزشکی نیاز است تا نتایج حاصل از ایمپلنت بررسی شود.

ایمپلنت کل دندان ها

خلاصه مقاله

ایمپلنت کل فک یا ایمپلنت کل دهان یکی از انواع مختلف روش‌های درمانی دندان‌پزشکی است. دلایل مختلفی برای کاشت ایمپلنت دندان برای افراد وجود دارد. برخی از بیماران قصد دارند ایمپلنت‌ را جایگزین دندان‌هایی کنند برای مدت طولانی از دست رفته‌اند. طول درمان متناسب با نوع روش ایمپلنت ممکن‌است متفاوت باشد اما در بهبود وضعیت سلامت دندان بسیار موثر است.

سوالات متداول

مطالب مرتبط
یک پاسخ
  1. سلام من میخوام کل فکمو ایمپلنت کنم. بعد یه سوال داشتم. عین دندون مصنوعی میشه که نخ دندون نمیشه بینش کشید ؟ یا وقتی کلشو ایمپلنت میکنیم میتونیم بین دندونارو نخ دندون بکشیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *