ارتودنسی کاموفلاژ

در درمان افرادی که به ناهنجاری های فک دچار بوده و امکان اصلاح رشد فک در آن ها وجود ندارد، معمولاً دندانپزشک از دو روش برای درمان ناهنجاری استفاده می کند :

• ارتودنسی کاموفلاژ  یا جبرانی
  • ارتودنسی همراه با جراحی فک

ارتودنسی کاموفلاژ که به معنای جبرانی می باشد و برای درمان ناهنجاری های فکی افراد بدون انجام جراحی انجام می گیرد. هدف ارتودنسی کاموفلاژ اصلاح اختلال ظاهری اسکلت است که با جابجایی دندان های فک انجام می شود تا روابط دندانی قابل قبولی بدست آید. در مواردی مانند انحراف، جابجایی، تنگی و عقب و یا جلو بودن فک که ممکن است علت آن ها ژنتیکی باشد، متخصص ارتودنسی می تواند برای درمان مشکلات فکی از ارتودنسی کاموفلاژ کمک بگیرد.

درمان با استفاده از ارتودنسی کاموفلاژ

• عقب بودن فک پایین

در ناهنجاری عقب بودن فک پایین(خفیف تا متوسط)، دندانپزشک متخصص با عقب تر بردن قوس دندانی بالا و جلو تر آوردن قوس دندانی پایین، فاصله افقی بین دندان های جلویی بالا و پایین کاهش می یابد.

• جلو بودن فک پایین یا عقب بودن فک بالا

در موارد اندکی جلوتر بودن فک پایین نسبت به فک بالا ممکن است بتوان با عقب تر بردن قوس دندانی پایین و جلوتر آوردن قوس دندانی بالا باعث بهبود ظاهر فک ها شود.

• ارتفاع کم یا زیاد صورت (موارد خفیف تا متوسط)
  • انحراف فک پایین (موارد خفیف)
  • تنگی فک بالا (موارد خفیف تا متوسط)

بعضی از بیمارن دچار تنگی اسکلت فک بالا می باشند که در صورتی که این ناهنجاری شدید نباشد ممکن است بدون جراحی فک با این نوع از ارتودنسی، روابط دندانی بالا و پایین نسبت به یکدیگر بهبود یابند.

در مواردی که شدت مشکل فکی و دندانی بیمار بزرگسال شدید نباشد می توان بدون انجام جراحی فک و با ارتودنسی، به اصلاح ناهنجاری ها اقدام کرد تا دندان ها ردیف و مرتب گردند. این کار مشکلات ظاهری فک را تا حدودی می پوشاند. اما تصمیم درباره اینکه بتوان با انجام ارتودنسی کاموفلاژ به نتیجه دلخواه رسید و یا اینکه با توجه به شرایط بیمار بتوان از این نوع از ارتودنسی استفاده شود یا نه، برعهده متخصص ارتودنسی می باشد. در واقع در تشخیص نوع درمان باید مزایا و معایب هر روش مدنظر قرار داد که شرایط و نوع ناهنجاری بیمار نقش تعیین کننده ای در این زمینه دارند.