دندانپزشکی با بیهوشی

وقتی که اسم دندانپزشکی می آید اولین چیزی که به ذهنمان خطور می کند، درد است. بسیاری از افراد از درد خدمات دندانپزشکی می ترسند و به همین دلیل درمان دندان های خود را به تعویق می اندازند. دندانپزشکی با بیهوشی یکی از روش هایی است که برای کاهش درد استفاده می شود، در ادامه مطلب شما را با این روش به صورت کامل آشنا می کنیم.

truncate dir-rtl

دندانپزشکی با بیهوشی

دندانپزشکی با بیهوشی چیست و به چه علتی انجام می شود؟

همانطور که گفتیم دندانپزشکی با بیهوشی یکی از روش های درمانی دندان است. در این روش با توجه به شرایط بدنی بیمار و سابقه پزشکی آن از داروی مناسب با وضعیت جسمانی استفاده می شود. دلایل مختلفی برای انجام این عمل وجود دارد بسیاری از افراد به دلیل آستانه تحمل درد پایین خود از این روش استفاده می کنند.‌ برخی عمل های طولانی مدت و دشوار دندان نیز، با این روش انجام می شود.

چه کسانی کاندید دندانپزشکی با بیهوشی نیستند؟

دندانپزشکی با بیهوشی برای تمام افراد مناسب نیست، با توجه به داروهایی که در این روش استفاده می شود، می تواند برای عده خاصی از افراد، عوارض جانبی داشته باشد.

دندانپزشکی با بیهوشی برای افرادی که بیماری های قلبی، کبدی، ریوی، کلیوی دارند باید با دقت بالایی انجام شود و میزان دارو برای آنها تنظیم شود. این افراد ممکن است پس از تزریق دارو، دچار بیهوشی طولانی مدت شوند.

دندانپزشکی با بیهوشی

همچنین این روش برای افرادی که زمینه یا سابقه بیماری آلزایمر، پارکینسون، بیماری های روانی، تیروئید را دارند خطرناک است.

بانوان باردار حتماً باید قبل از دندانپزشکی با بیهوشی، با پزشک خود مشورت کنند تا از سلامت خود و فرزند مطمئن شوند.

در صورت بروز حالت هایی مانند:حالت تهوع شدید، ریفلاکس معده، عفونت‌ یا زخم در دهان خود حتماً قبل از شروع روند درمان، به دندانپزشک خود اطلاع دهید. افرادی که داروهای خواب‌آور یا مواد مخدر استفاده می کنند، حتماً باید این موارد را به دندانپزشک خود گزارش دهند.

انواع بیهوشی دندانپزشکی

بیهوشی دندانپزشکی انواع مختلفی دارد و باعث کاهش درد یا از دست دادن درد هنگام عمل می شود. هنگام دندانپزشکی با بیهوشی‌ داروهای مختلفی استفاده می شود که انتخاب این داروها طبق نظر دندانپزشک صورت می گیرد. برای بیهوشی دندان، ابتدا دندانپزشک وضعیت بدن، سن، مدت زمان عمل، سابقه بیمار و…. را چک می کند و سپس با توجه به آن نوع بیهوشی و داروی بیهوشی مناسب بیمار را انتخاب می کند.

دندانپزشکی با بیهوشی به طور کلی به سه روش انجام می شود، که در ادامه مطلب به توضیح کامل آنها می پردازیم.

۱. بیهوشی موضعی

برای درمان هایی که سریع انجام می شوند و ساده هستند، از بیهوشی موضعی استفاده می شود. داروهای بیهوشی موضعی پس از گذشت ده دقیقه از تزریق، تأثیر خود را میگذارند و دچار بیهوشی می شوند. تاثیر این داروهای بسته به مقدار تزریق و نوع بدن بیمار ها متفاوت است، اما معمولاً بین نیم ساعت تا یک ساعت تاثیر دارند.

جالب است بدانید که داروهای موضعی به شکل های مختلفی مانند: کرم، ژل،مایع، اسپری، تزریقی و…. تولید می شوند.

برای دندانپزشکی با بیهوشی موضعی دارو را به لثه یا دندان مورد نظر تزریق میکنند و این دارو فقط باعث‌ بی حسی در آن ناحیه می شود. در بعضی مواقع در کنار داروهای بیهوشی موضعی از داروهای آرام کننده نیز استفاده می شود، که باعث کاهش درد بیمار می شود. اغلب برای پر کردن حفره دندان، از روش بیهوشی موضعی استفاده می شود.

۲. آرام بخش

یکی دیگر از روش های دندانپزشکی با بیهوشی، استفاده از داروی آرام بخش می باشد‌. این دارو برای افرادی استفاده می شود که اضطراب زیادی دارند و آستانه تحمل درد آنها پایین است.

تاثیر دارو های آرام بخش در افراد مختلف متفاوت است، برخی افراد پس از مصرف این دارو فرآیند عمل را فراموش می کنند. برخی افراد پس از تزریق داروی آرام بخش هوشیاری کامل دارند، اما بعضی از آنها نیمه هوشیار هستند یا به سختی هوشیار هستند. داروهای آرام بخش نیز انواع مختلفی دارند که میزان تأثیر آنها متفاوت است و به سه دسته: خفیف، متوسط و عمیق تقسیم می شوند. پس از تزریق آرام بخش های عمیق، به محیط آگاهی ندارید و تنها می توانید از درد های شدید آگاه شوید‌. پس از تزریق داروی آرام بخش متوسط یا عمیق، فشار خون، ضربان قلب و…. شما با دقت بالایی کنترل می شود.

۳. عمومی

زمانی که درمان مراجعه کننده طولانی است یا زمانی که بیمار اضطراب شدید دارد، از دندانپزشکی با بیهوشی عمومی استفاده می‌شود.‌ پس از بیهوشی عمومی، بیمار به طور کامل بیهوش می شود و هیچ دردی را حس نمی کند.

اقدامات مورد نیاز قبل از دندانپزشکی با بیهوشی

پیش از انجام دادن دندانپزشکی با بیهوشی اقدامات مهمی وجود دارد که حتماً باید به آن عمل کنید.

۱. بررسی وضعیت بدن

پیش از بیهوشی دندانپزشکی باید آزمایش های لازم را انجام دهید تا از سلامت دندان و بدن خود برای این عمل مطمئن شوید. این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در این مرحله می توان از شرایط بدن مطلع شد و داروی بیهوشی مناسب را انتخاب کرد. همچنین با اینکار می توان از عوارض جانبی باخبر شد و آن را کاهش داد.

۲. پرهیز از خوردن و نوشیدن

از شش تا هشت ساعت پیش از تزریق داروی بیهوشی دندانپزشکی، نباید خوراکی یا نوشیدنی مصرف کنید که این مدت زمان بسته به سن و شرایط افراد مختلف، متفاوت است.

۳. استراحت کافی

حتماً شب قبل از عمل به اندازه کافی استراحت کنید تا بهترین نتیجه را از عمل خود دریافت کنید.

truncate dir-rtl

خدمات دندانپزشکی با بیهوشی

هزینه بیهوشی دندانپزشکی

قیمت و هزینه این روش به عوامل مختلفی مانند، داروی استفاده شده، نوع عمل، وضعیت دندان ها و ….. بستگی دارد، که در ادامه مطلب شما را با این عوامل آشنا می کنیم.

۱. مهارت دندانپزشک

یکی از مهمترین عواملی که در هزینه بیهوشی دندانپزشکی تاثیر دارد، میزان مهارت و تخصص دندانپزشک است. هرچه مهارت و تخصص دندانپزشک بیشتر باشد هزینه عمل نیز افزایش می یابد.

۲. نوع عمل

عصب کشی، ایمپلنت، روکش دندان، ارتودنسی و….. انواعی از عمل های دندانپزشکی هستند که میزان سختی و روش هر کدام متفاوت است. در این عمل ها از بیهوشی استفاده می شود و هرچه عمل دشوار تر باشد هزینه های آن نیز افزایش پیدا می کند.

۳. وضعیت دندان

هر چه وضعیت دندان های شما بدتر باشد، زمان بیشتری برای بیهوشی و درمان شما صرف می شود و بنابراین هزینه درمان زیاد می شود.