دکتر هومن عشقی / کامپوزیت / درد و حساسیت دندان بعد کامپوزیت
5/5 - (2 امتیاز)

درد و حساسیت دندان بعد از کامپوزیت یکی از شایعترین مشکلاتی است که بیماران بعد از انجام کامپوزیت درباره آن، به دندانپزشک شکایت می کنند. درد و حساسیت دندان بعد از کامپوزیت معمولا در دندان هایی که بسیار حساس هستند، ایجاد می شود. معمولا درد و حساسیت دندان، بعد از سپری شدن چند روز الی چند هفته بهبود می یابد. دندانپزشک برای ترمیم دندان از داروهای بی حسی تزریقی استفاده می کند. به همین دلیل بعد از کامپوزیت و برطرف شدن اثر داروی بی حسی، محل تزریق دردناک خواهد بود.

کامپوزیت دندان چیست؟

یکی از روش های پرطرفدار برای داشتن لبخند زیبا استفاده از کامپوزیت دندان است. مواد کامپوزیتی به رنگ خود دندان است و در زمان خندیدن، دندان ترمیم شده با کامپوزیت مشخص نمی شود.  در این روش روی دندان پوسیده، تراشیده می شود و سپس یک لایه نازک از مواد کامپوزیتی بر روی دندان قرار می گیرد. در آخر توسط نور آبی لایت کیور، مقاوم و مستحکم می شود.

لمینت کامپوزیتی برای پوشاندن سطح جلویی دندان ها، جهت ایجاد زیبایی نصب می شود. برخی مواقع دندان ها تغییر شکل یافته اند و یا دچار تغییر رنگ شده و یا فاصله زیادی بین دندان ها وجود دارد، در این مواقع استفاده از کامپوزیت ونیر می تواند جهت مشکلات جزئی دهان و دندان کاربرد داشته باشد.

معمولا نباید درد و حساسیت دندان بعد از کامپوزیت ایجاد شود اما برخی موارد دندانپزشک برای باز کردن فضایی جهت نصب کامپوزیت،  به مقدار جزئی بر روی لثه و دندان ها کار می کند، به همین دلیل درد احساس می شود.

اگر پوسیدگی دندان قبل از نصب کامپوزیت درمان نشود، احساس درد ایجاد می شود.  همچنین اگر لثه بیمار تحلیل رفته باشد، احتمال احساس درد و ناراحتی وجود دارد. برخی مواقع درد و حساسیت دندان بعد از کامپوزیت خیلی شدید است، به صورتی که بیمار نمی تواند شب ها هم بخوابد. در این مواقع به احتمال زیاد کامپوزیت دندان به خوبی انجام نشده است و ممکن است رشته های عصبی آسیب دیده باشند.

دلایل درد و حساسیت دندان بعد از کامپوزیت

درد و حساسیت دندان بعد از کامپوزیت به صورت خفیف تا شدید در بیماران احساس می شود.  در روند ترمیم و درمان دندان، بافت زنده دندان هم مقداری تحریک می شود.  بسته به اینکه آستانه تحمل درد در چه حدودی می باشد، احساس درد دندان بعد از کامپوزیت به وجود می آید. احساس درد به طور طبیعی در بیماران بین چند روز الی چند هفته وجود دارد.

از دلایل دیگر ایجاد درد و حساسیت دندان بعد از کامپوزیت می توان به وجود عفونت، باقی ماندن پوسیدگی به مقدار بسیار کم در دندان، پوسیدگی گسترش یافته به ریشه دندان و عدم انجام درمان عصب کشی اشاره کرد. همچنین جنس مواد کامپوزیتی و میزان مواد اسیدی تشکیل دهنده آن می تواند از دلایل ایجاد درد و حساسیت دندان بعد از کامپوزیت شود. در اکثر مواقع این مشکل نیاز به اقدام جدی و یا درمان ویژه ای ندارد و با گذشت زمان درد و حساسیت دندان بهبود می یابد.

برخی مواقع درد و حساسیت دندان بعد از کامپوزیت به دلیل پرکردگی ضعیف دندان و یا نشت مواد حساسیت زای داخل کامپوزیت می باشد.

رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان بعد از ترمیم کامپوزیتی می تواند در تسکین این مشکل بسیار تاثیرگذار باشد. معمولا دندانپزشکان به بیماران توصیه می کنند که حتما تا چند روز بعد از کامپوزیت، غذاهای خیلی سفت و یا چسبنده را مصرف نکنند. برخی از بیماران با بی توجهی به توصیه ها، به دندان های کامپوزیت شده آسیب می رسانند.

از موارد دیگر موثر بر ایجاد درد و حساسیت دندان بعد از کامپوزیت، استفاده بیش از اندازه از نخ دندان و یا مسواک زدن می باشد.  با بالا رفتن سن لثه ها پس روی می کنند که می تواند موجب بروز درد شود.

اشکال مختلف درد و حساسیت دندان بعد از کامپوزیت

درد و حساسیت دندان بعد از کامپوزیت معمولا به ۳ شکل خود را در بیماران نشان می دهد:

درد و حساسیت دندان نسبت به گرما و یا سرما

درد و حساسیت دندان بعد از کامپوزیت به سرما و یا گرما، شایع ترین علت شکایت بیماران می باشد که بسیار آزار دهنده می باشد. در حالت طبیعی تحریک دندان با گرما و سرما زودگذر است. اما اگر بعد از تحریک حرارتی دندان علائمی مانند تیرکشیدگی، احساس گزگز و درد غیر قابل تحمل برای مدت طولانی ایجاد شد، حتما به دندانپزشک معالج خود مراجعه کنید.

درد و حساسیت دندان در زمان جویدن مواد خوراکی

درد و حساسیت دندان بعد از کامپوزیت  ممکن است به دلیل تیز بودن و یا بلند بودن پرکردگی دندان ایجاد شود که باید اقدامات درمانی جهت اصلاح آن انجام شود. در برخی موارد درد و حساسیت دندان بعد از گذشت چند روز از اتمام روند درمانی، احساس می شود که باید حتما به دندانپزشک جهت بررسی مراجعه کنید.

درد دندان بعد از کامپوزیت

درد و حساسیت دندان بعد از کامپوزیت در حالت طبیعی

درد و حساسیت دندان بعد از کامپوزیت ممکن است به دلیل ایجاد حساسیت دندان به مواد کامپوزیتی ایجاد شود. معمولا این نوع درد بعد از گذشت ۲۴ تا ۴۸ ساعت از اتمام ترمیم دندان بهبود می یابد.

اقدامات درمانی جهت تسکین درد و حساسیت دندان

آشنایی با روش های تسکین درد و حساسیت دندان اهمیت زیادی دارد.  جهت تسکین درد می توان از کمپرس سرد برای کاهش التهاب، درد و سوزش دندان بعد از کامپوزیت استفاده کرد. در برخی مواقع بسته به وضعیت بیمار، دندانپزشک  استفاده از داروهای مسکن را تجویز می کند.  یکی از مهمترین روش های جلوگیری از ایجاد درد دندان مراجعه به یک دندانپزشک زیبایی ماهر و با تجربه است.

لمینت دندان
کامپوزیت دندان

برای درمان درد و حساسیت دندان بعد از کامپوزیت باید حتما به دندانپزشک مراجعه کرد. دندانپزشک در ابتدا دلیل ایجاد درد و حساسیت دندان را می یابد. سپس برای تسکین درد، ممکن است روش های استفاده از فلوراید، دهانشویه و یا استفاده از خمیر دندان های ویژه برای دندان های خیلی حساس را توصیه کند.

کلام آخر

درد و حساسیت دندان بعد از کامپوزیت امری کاملا طبیعی می باشد که معمولا بعد از گذشت چند روز برطرف می شود. کامپوزیت دندان یک روش بی خطر و بسیار موثر در درمان پوسیدگی و زیبایی دندان است.  اگر مراقبت های بهداشتی بعد از انجام کامپوزیت به خوبی رعایت شود، می تواند ماندگاری بالایی داشته باشد.